Mungo/tandavdelning

Vi kallar vår fina tandavdelning för MunGo!

mungo

Här kan vi hjälpa dig med de flesta problem som hundar, katter och smådjur kan få med sina tänder.

Professionell tandrengöring (PTR): Kallades innan munsanering och innebär att man tar bort all tandsten med en ultraljudsscaler och därefter poleras tänder så att ytan blir blank och slät. Det gör att det inte bildas plack lika lätt vilket minskar risken för ny tandsten. PTR görs under narkos (djuret är sövt). Vi mäter även tandfickor på alla tänder och vid behov tas tänder skadade tänder bort.

Kvarsittande mjölktänder på hund: Vid 5-6 månaders ålder har de flesta raser ersatt sina mjölktänder med permanenta. Om de inte lossnar i tid så kan bettet påverkas och utvecklas fel.

Tandköttsinflammation och tandlossning: Tandköttsinflammation (gingivit) ses som en röd/svullen kant längs tandköttskanten. Tandköttet är också lättblödande. Om man inte behandlar inflammationen i tandköttet så kan det i förlängningen leda till tandlossning (parodontit). För att förebygga tandlossning bör tänderna borstas varje dag. Om tandsten har hunnit bildas ska den helst tas bort innan man kan börja borsta tänderna. Detta för att få bästa effekt.

Tandborstning

Det bästa är att tidigt lära valpen/kattungen att tandborstning är en del av den dagliga rutinen, men det är aldrig för sent att börja!

Mekanisk rengöring med en mjuk barntandborste eller en fingertuta av mikrofiber är det bästa. Blöt tandborste/fingertuta innan användning.

petosan

Tandkräm är inte nödvändigt, men kan ibland vara bra för att göra tandborstningen till något positivt. Obs! Man bör inte använda tandkräm till människor eftersom de innehåller fluor som kan vara giftigt för hund i stora mängder.

För bästa effekt bör man borsta tänderna varje dag :)

Hur många tänder har en hund respektive katt?

Hund: En valp har 28 tänder och en vuxen hund 42.

Katt: En kattunge har 26 tänder och en vuxen katt 30.

Boka tid online

Boka vaccinationer direkt online.

Boka tid